Brandstairs Blogi, Joulukuu 2016

Käynnistä markkinoinnilla hyvä kierre

Markkinoinnin kummitäti, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski esitti vaikuttavaa dataa Markkinoinnin viikolla 2016. Suomalaisilla yrityksillä on paljon kirittävää mitä tulee innovaatioiden kaupallistamiseen ja markkinointiin.

Suomalaiset yritykset ovat innovaatiokyvyssä maailman kärkiluokkaa. Innovaatioiden kehittäminen vaatii merkittäviä panostuksia, ja markkinointi antaa huippuluokan innovaatioille kaupallisen menestyksen siivet.

Ruotsalaiset yritykset tunsivat 2000-luvun lopun talouskriisin nahoissaan kuten niin monet muutkin. Parin vuoden säästökuurin jälkeen läntisessä naapurissamme kuitenkin palattiin aikaisempiin markkinointipanostustasoihin ja tällä hetkellä maan talous kasvaa reipasta vauhtia. Suomessa säästökuuri jatkuu edelleen ja kasvukäyrien elonmerkit ovat vain hyvin heikosti havaittavissa. Talousennusteiden mukaan Suomi tulee vuonna 2016 kärsimään Suomi-Ruotsi -bkt-kisassa rökäletappion.

Markkinoinnilla menestystarinoita

Läntisestä naapuristamme löytyy monia menestystarinoita markkinointiesimerkeiksi suomalaisille yrityksille. Todisteena niistä ovat brändiarvot, jotka peittoavat helsingin pörssibrändien kärjen mennen tullen. (linkki: http://www.marmai.fi/uutiset/ruotsi-jyraa-suomen-porssibrandien-arvossa-6587624) Suomalaisten yritysten markkinointipanostukset ovat keskimäärin puolet siitä mitä ne ovat vastaavilla yrityksillä kilpailevissa maissa. Suomessa on perinteisesti seurattu Ruotsin esimerkkiä. Olisiko nyt aika lähteä ottaa vinkistä vaarin ja lähteä rakentamaan suomalaisten yritysten menestystarinoita markkinoinnin avulla?

Nähdäänkö markkinointi mahdollisuutena?

Mainostoimistoa, markkinoinnin/markkinointiviestinnän suunnittelutoimistoa – miksi meitä markkinoinnin ammattilaisia kutsutaankin – kannattaa hyödyntää markkinoinnin kehityskumppanina ja sparraajana. Yhteistyön ja avoimen keskustelun kautta löydetään kilpailuetu sekä asiakkaita puhuttelevat ydinviestit, jotka pistetään näkymään, kuulumaan ja tuntumaan yrityksen kaikessa toiminnassa.

Kiinnostaako sisältö asiakasta?

Sisältömarkkinoinnin merkitys on kasvanut digitalisoitumisen myötä. Me uskomme, että tämä suuntaus jatkuu edelleen. Ideana on tuottaa kohderyhmälle hyödyllistä sisältöä kanavissa, jotka tavoittavat sen parhaimmin. Sisältömarkkinointiin liittyy olennaisesti asiakaspalvelun näkökulma: sisältöjen tuotanto lähtee nimenomaan kohderyhmän tarpeista ja kiinnostuksen kohteista. Lopputuloksena syntyy kohderyhmää hyödyttävää tietoa; käyttövinkkejä, neuvontaa, mediajuttuja, videopätkiä, blogeja, e-kirjoja jne.

Sisältö pitää tuottaa myös digiin

Markkinoinnin viikolla kuulimme, että suomalaiset yritykset panostavat mieluimmin markkinointiin, joka on digitaalista tai perustuu tietotekniikkaan. Anne Korkiakosken mukaan tätä selittänee digitaalisten alustojen ja CRM-järjestelmien teknologiaintensiteetti, joka vetoaa suomalaiseen insinöörisieluun. Panostus uusiin markkinointitekniikoihin on hyvä asia, mutta sen ei tulisi tapahtua muiden markkinointipanostusten kustannuksella. Kaikkea – markkinointiakaan – ei voi täysin digitalisoida tai automatisoida. Meitä markkinoinnin ammattilaisia kannattaa käyttää mm. sisältöstrategioiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä sisällöntuotannossa.

Kuten markkinoinnin kummitäti totesi: ”Kun markkinoimme enemmän, syntyy enemmän kysyntää. Kasvanut kysyntä luo lisää työpaikkoja, hyvinvointia ja varallisuutta koko yhteiskuntaan.” Siitä alkaa hyvä kierre.

Jätä vastaus

Sähköpostiosoitetta ei julkaista. Vaaditun kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML -avainsanoja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>